Parikkalan Valo Oy | Vikapäivystys (24h): 05 43901 | Sähkökatkot | Yhteystiedot | Online

Vikatilanteet

Häiriötiedotteet kartalla

 

Tekstiviestipalvelu

Palvelu on käytössä jokaisella sähköverkkomme verkkopalvelun käyttöpaikalla ja viestit lähtevät tämän käyttöpaikan ensisijaiselle yhteyshenkilölle, jonka yhteystiedot ovat meillä tiedossa. Yhteystiedot voi tarkistaa Oma Valo palvelusta.

Häiriöviestit voi tilata käyttöön myös muihin numeroihin ja/tai sähköposteihin samalla käyttöpaikalla, alla olevan ohjeen mukaisesti tai Oma Valo palvelusta:

  • Lähetä tekstiviesti PVALOITA <ASIAKASNUMERO> ja/tai <KÄYTTÖPAIKKANUMERO> numeroon 16126.
  • Jos haluat lopettaa viestien vastaanoton lähetä viesti PVLOPETA samaan numeroon. Saat tekstiviestillä kuittauksen palvelun päällä tai pois kytkeytymisestä.
  • Viestejä ei lähetetä oletusarvoisesti  klo 22.00 – 7.00 välisenä aikana.
  • Voit muokata palveluun kuuluvia numeroita Oma Valo palvelun kautta!

 

Oma Valossa voit lisätä vastaanottajaksi myös sähköpostiosoitteen. Sähköpostiosoitteita voi lisätä useamman.

Voit myös kytkeä päälle "24h-lähetys" ominaisuuden, jolloin saat viestin aina heti jos häiriö käyttöpaikallasi alkaa, vuorokauden ajasta riippumatta.

Tekstiviestipalvelu rekisteröidään aina asiakasnumero kohtaisesti. Kaikki saman asiakkaan omistamat käyttöpaikat rekisteröityvät palveluun automaattisesti. Häiriöviestit tulevat kuitenkin vain niistä käyttöpaikoista, jotka kokevat sähkönjakelun keskeytyksen.

Sähkökatkoihin varautuminen

Parikkalan Valon vikapäivystys on tavoitettavissa vuoden jokaisena päivänä ympäri vuorokauden.

Kaikki sähköverkon viat korjataan viipymättä säästä tai ajasta riippumatta.

Vikapäivystys:
Puh. 05 43901
asiakaspalvelu@pavo.fi

 

Milloin yhteys Parikkalan Valoon?

Keskijännite-runkoverkon toiminta on osittain automatisoitu ja saamme tiedon välittömästi, jos runkoverkkoon tulee vika. Pienjänniteverkon vioista saamme tiedon ensisijaisesti asiakkaiden ilmoitusten pohjalta. Lisäksi meillä on mahdollisuus tehdä yhteydenottoja älykkäille sähkömittareille vikakohteiden selvittämiseksi.

Heti sähköjen katketessa ei kannata soittaa vaan kannattaa odottaa noin 20 minuuttia. Tässä ajassa olemme usein saaneet suurimmalle osalle katkon piirissä oleville asiakkaille sähköt palautettua. Jos sähkökatkos on laajalla alueella, useat asiakkaat soittavat samaan aikaan vikapäivystykseen ja emmekä pysty vastamaan kaikkiin puheluihin samanaikaisesti. 

Mikäli tiedät vikapaikan, niin soita aina heti vikapäivystykseen puh. 05 43901.

 

Missä vika on?

Jos jokin yksittäinen sähkölaite lakkaa toimimasta, tarkista ensin ettei itse laite ole rikki. Kokeile myös, onko vika kenties pistorasiassa kokeilemalla siihen jonkun toisen laitteen toimivuutta. Tämän jälkeen tarkista, onko sulake palanut. Muista tarkistaa myös pääsulakkeet. Jos sähkölaitteen viallisuus on aiheuttanut sulakkeen palamisen, huollata laite asiantuntevassa sähköliikkeessä tai poista se käytöstä.

Sulakkeen palaminen voi olla syynä koko kodin pimenemiseen. Jos sulakkeen vaihtaminen ei auta, vika voi olla myös laajempi. Asiakas omistaa liittymispisteen jälkeisen verkon ja vastaa sen kunnosta. Mikäli myös naapurilta puuttuu sähköt, on vika sähköyhtiön verkossa.

 

Muista sähköturvallisuus

Jos kotonasi huomaat sähkölaitteiden toimivan oudosti tai valojen palavan normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, syynä saattaa olla nollajohtimen katkeaminen eli ns. nollavika. Tämän vuoksi kotiisi tuleva 400 V kolmivaihejännite jakautuu epätasaisesti niin, että joihinkin laitteisiin tulee yli- ja joihinkin alijännitettä. Tämä voi pahimmillaan aiheuttaa laitevaurioita.

Nollajohtimen katkeamisella voi olla myös vakavampia vaikutuksia. Vanhemmissa taloissa shuko-pistorasioiden maadoitusliuskat on kytketty nollajohtimiin. Jos nollavika on talon sisällä, maadoitus ei enää toimi ja sähkövirta joutuu etsimään vaihtoehtoisen reitin.

Pistorasioihin kytketyt metallikuoriset sähkölaitteet ovat sähkövirralle otollinen kohde ja laite muuttuu jännitteiseksi. Tämä voi aiheuttaa tulipalo- tai pahimmillaan hengenvaaran. Mikäli epäilet nollavikaa, katkaise sähköt pääkytkimellä ja ota heti yhteys sähköyhtiöösi.

Jos tiedossasi on terveyttä tai omaisuutta vaarantava akuutti tilanne, soita hälytyskeskukseen. 

 

Katkoon varautuminen

Jokaisen sähkönkäyttäjän olisi hyvä miettiä, mitä haittaa sähkökatkos voi juuri hänelle aiheuttaa ja varustautua sen mukaan. Joka kodista pitäisi löytyä ainakin:

  • taskulamppu
  • kynttilöitä ja tulitikkuja
  • paristokäyttöinen radio
  • paristoja sekä radiota että taskulamppua varten
  • varasulakkeita
  • polttopuita, jos kotona on takka tai puu-uuni

Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, tulee asiakkaan hankkia oma varasähköjärjestelmä. Esimerkiksi maatiloilla oma varavoimakone on lähes välttämätön.

 

Katkoksen pitkittyessä

Jos myrskysään on ennustettu kestävän päiviä tai jos tuhot ovat laajat, ei ole liioiteltua varautua pitkään sähkökatkokseen. Laajoista katkoksista ja niiden arvioidusta kestosta tiedotetaan yleensä paikallisradioissa. Eri vuodenaikoina ongelmat ovat luonnollisesti eri tyyppisiä.

Talvisaikaan lämmön säilyttäminen asunnossa on tärkeää. Pidä käytössä mahdollisimman vähän huoneita. Väliovia kannattaa pitää kiinni ja välttää ulko-oven turhaa availua.

Kesällä ruoan säilyminen voi muodostua ennen pitkää ongelmaksi. Jos jääkaappi ja pakastin ovat hyvin eristettyjä, ne pysyvät kylmänä jopa useita vuorokausia. Niiden ovien turhaa aukomista kannattaa välttää.

Vaikka panostamme sähkökatkosten ennaltaehkäisemiseen, niiltä ei voi koskaan kokonaan välttyä. Kun sähkönjakelu jostain syystä keskeytyy, ponnistelut verkoston korjaamiseksi alkavat välittömästi. Voit luottaa siihen, että teemmme töitä sen eteen, jotta saisit sähkösi mahdollisimman pian takaisin.

 

Oppaita sähkökatkoihin varautumiseen:

Korvausta pitkistä sähkökatkoista

Sähkönkäyttäjillä on oikeus saada korvausta silloin, kun sähkökatko kestää yli 12 tuntia.

Korvaus määräytyy sähkökatkon pituuden ja sähkönkäyttäjän vuosittaisen sähkön siirtomaksun perusteella.

Korvaus maksetaan hyvittämällä siirtomaksua sähkölaskussa automaattisesti.

Mikäli asiakas ei ole saanut korvausta automaattisesti, voi korvausta hakea Ota meihin yhteyttä -lomakkeella.

Sähkönkäyttäjälle kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakikorvausten määrä on enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2 000 euroa.

 

Vakiokorvauksen määrä sähkönkäyttäjälle vuotuisesta siirtopalvelumaksusta

Vakiokorvausta ei myöskään makseta silloin, kun sähköntoimituksen keskeytys johtuu kanta- tai alueverkon viasta, tai keskeytyksen syy on verkkoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Jos korjausmiehistön turvallisuus on vaarassa, keskeytysajan laskenta aloitetaan vasta silloin, kun korjaus on turvallista aloittaa.

Keskeytysaika / korvauksen määrä:

  • 12-24 tuntia = 10 % vuotuisesta siirtomaksusta
  • 24-72 tuntia = 25 % vuotuisesta siirtomaksusta
  • 72-120 tuntia = 50 % vuotuisesta siirtomaksusta
  • 120-192 tuntia = 100 % vuotuisesta siirtomaksusta
  • 192-288 tuntia = 150 % vuotuisesta siirtomaksusta
  • yli 288 tuntia = 200% vuotuisesta siirtomaksusta
Ota meihin yhteyttä
Ota yhteyttä
Takaisin sivun yläosaan