
Pieni vai Suuri?
Viime aikoina ja vuosina sähkönmyyjien yhdistymisiä on tapahtunut useita.
kahdella suurimmalla myyjällä on pian hallussaan puolet Suomen sähkönkäyttöpaikoista. Neljällä suurimmalla on yli ¾ osa markkinasta.
Onko tämä kehityssuunta asiakkaiden etu? Digitaalisien palvelujen osalta näin voi ollakin. Asiakkaat voivat saada kohdennetumpaa palvelu itsepalvelukanavissa, onko se sitten hyvä asia vai ei, niin sen saa jokainen itse päättää.
Markkinoiden keskittymisellä muutamalle toimijalle voi olla kuitenkin haittavaikutuksia, kuten hintojen nousu, heikentynyt palvelun laatu ja kuluttajien valinnanvapauden kaventuminen.
Sähkön hinta on aina mielenkiintoinen aihe. Markkinatalouden lainalaisuuksiin kuuluu kuitenkin se, ettei tuotetta voi pitkään myydä halvemmalla kuin mitä sen valmistus ja hankinta maksavat. Ajoittain sähkökaupassa tämä realiteetti on unohtunut. Osa yhdistymisistä on tapahtunut yhtiöiden omasta halusta, mutta osa on ollut seurausta taloudellisesti kannattamattomasta toiminnasta.
Heikentyneestä palvelun laadusta saatiin esimakua jo vuosien 2022–2023 sähkökriisin aikana, jolloin monien yhtiöiden asiakkaat eivät saaneet palvelua mistään kanavasta. Uskallan väittää, että sähkönmyyjä, jolta saa palvelua tilanteessa kuin tilanteessa ja jonka kotisivuilta löytyy nimet ja numerot, on tulevaisuudessa entistä harvinaisempi. Puhumattakaan siitä, että asiat saisi hoidettua kuntoon yhdellä yhteydenotolla. Monilla asiakkailla on vakituinen yhteyshenkilö esimerkiksi kaupanteossa tai asioiden hoidossa, johon osataan ottaa yhteyttä.
Parikkalan Valolla me olemme asiakkaillemme juuri tallainnen kumppani sähkösopimuksissa. Myös jatkossa.